Kapitel 8 – Arbetsfördelning mellan franchisegivare och franchisetagare
Behovet av en arbetsfördelning
De flesta som driver företag vet att man hela tiden söker effektivare sätt att driva verksamheten för att minska kostnaderna och för att få mer tid till att sköta kärnverksamheten. De flesta förstår också värdet av att fördela arbetet så att man nyttjar alla i företaget men framförallt dem med bäst förutsättningar att göra bra resultat.
Om man vill kan man jämföra med lagsporter som exempelvis fotboll. Det är alltid mer framgångsrikt att passa bollen till en lagkamrat som är bättre placerad, det vill säga att låta andra vara med och bidra till att komma till målet. I lag som består av någon eller några få stjärnor som bara dribblar själva lider laget av ineffektivitet. Man måste låta bollen göra jobbet helt enkelt. Men är det straff så chansar man inte med vem som helst, utan satsar på den som är bäst på straffar, så klart. Avgörande för hur framgångsrik man blir är god organisation men också kunskap om vem som är rätt person för varje arbetsuppgift.
Behovet av god organisation är stort när man ska driva en kedja med egna företagare och det är viktigt att sätta grundprinciperna för samarbetet redan från början. Det är många människor som ska organiseras, många viljor och många åsikter som ska samordnas. Detta är förvisso inte unikt för franchisekedjor, men det finns särskilda förutsättningar som påverkar och i vissa fall avgör hur samarbetet ska bedrivas. Några sådana omständigheter är bland annat:
- Det råder ett affärsförhållande mellan parterna.
- Franchisetagaren betalar en avgift som delvis är avsedd för den service som franchisegivaren tillhandahåller.
- Franchisegivaren måste kunna ta slutgiltiga beslut i viktiga ärenden.
- Gemensamt ska kedjan prestera något som blir tydligt bättre än vad var och en skulle kunna prestera på egen hand.
- Egna företagare har inte som främsta kännetecken att vara utan åsikter eller sakna drivkraft att påverka.
- Fördelningen av ansvarsområden kommer att ligga till grund för de rättigheter och skyldigheter som är centrala i franchiseavtalet.
Att tänka igenom arbetsfördelningen från början påverkar också franchisegivarens ekonomi väsentligt. Att supportkontoret utför många serviceåtgärder för franchisetagarna är i allmänhet inget problem i början när man har få franchisetagare, men det kan bli det när kedjan vuxit sig stor. Som med så mycket annat inom franchising måste man redan från början planera och organisera så att det fungerar bra och till rimlig kostnad även när kedjan har blivit fullvuxen.
I en filialkedja där huvudbolaget äger samtliga enheter är det lättare att ändra arbetssätt och organisation eftersom ägaren kan besluta för hela kedjan. I en kedja med egna företagare kan man naturligtvis också ändra efter hand, men man är mer beroende av franchisetagarna för att en förändring ska fungera bra. Därför är det viktigt att vara noggrann från start, så att:
- Kostnaderna för franchisegivarens arbetsuppgifter ryms inom en rimlig resultatbudget.
- Den service franchisetagaren får står i rimlig proportion till den avgift denne betalar. Det är dock viktigt att komma ihåg att franchiseavgiften både ska täcka rätten att använda franchisekonceptet och inte enbart den service franchisegivaren ger.
- Ett plus ett verkligen blir mer än två.
Viktigt för alla företagare är också att vara med och påverka, detta gäller särskilt människor som tar en ekonomisk risk. Därför ska arbetsfördelningen också visa franchisetagarens möjlighet att vara med och påverka. Olika typer av samarbetsgrupper ger möjlighet till påverkan samtidigt som utbytande av värdefulla erfarenheter skapar bättre slutresultat.
De viktigaste skälen till en tydlig arbetsfördelning är således:
- Att från start fördela ansvar så att man inte omedelbart behöver ändra.
- Att kostnaderna för de arbetsområden som faller på franchisegivaren blir rimliga i en fullt utbyggd franchisekedja ställt i förhållande till franchisegivarens intäkter.
- Att samarbetsmodellen tillfredsställer franchisetagarnas oundvikliga vilja till att kunna påverka hur olika delar av verksamheten ska vara.
Eftersom alla franchisekoncept är unika beroende på bransch, produkteller serviceområden, bakgrund och funktion varierar bland annat kontrollbehoven. Därför ger vi bara generella råd om arbetsfördelningen för att visa hur man kan angripa frågan och vad man bör ta hänsyn till.
- Hem
- Tjänster
- Handboken online
- Franchise Konsult
- Inköp
- Franchise Advokat
- Franchise Ekonomi
- Digital plattform för handböcker, checklistor och egenkontroller i din kedja..
- Molnbaserad lärplattform för smidiga digitala kurser
- Ledning & Styrelse
- Franchise Marketing
- Franchise Leasing
- POS – Datakassasystem
- Lokaler & Expansion
- Flexibel Lön & Finansiell Hälsa
- European Award
- Food & Beverage Team
- Specialister
- Jonas Ideström
- Branko Lazarevic
- Marlene Lazarevic
- Peter Östlund
- Anders Fernlund
- Anders Thylin
- Anders Hall
- Max Käll
- Christian Hoinard
- Michael Fällström
- Carolina Lomm
- Charlie Thorstensson
- Fredrik Widing
- Marcus Enqvist
- Sven Hars
- Endre Storløkken
- Frode Finsrud
- Kashif Ahmad
- Fredrik M. Vegsgaard
- Paul Neale
- Vad är Franchise?
- Franchisebok
- Franchisebok
- Beställ boken
- FranchisePraktikan
- Författarens förord
- Kapitel 1 – Vad är franchising?
- Kapitel 2 – Franchising i Sverige
- Kapitel 3 – Är affärsidén lämpad för franchising?
- Kapitel 4 – Blir det lönsamt?
- Kapitel 5 – Hur man börjar – Franchiseprojektet
- Kapitel 6 – Franchiseprospektet
- Kapitel 7 – Varumärket
- Kapitel 8 – Arbetsfördelning mellan franchisegivare och franchisetagare
- Kapitel 9 – Marknadsindelning
- Kapitel 10 – Franchiseavgiften
- Kapitel 11 – Avgift till gemensam marknadsföring och aktiviteter
- Kapitel 12 – Betalningsrutiner – ett viktigt hantverk
- Kapitel 13 – Finansiering av franchisetagare
- Kapitel 14 – Drift av franchisekedja
- Kapitel 15 – Franchising i juridiken
- Kapitel 16 – Upplysningslagen
- Kapitel 17 – Rättigheter och skyldigheter
- Kapitel 18 – Franchiseavtalet
- Inledning
- Rättigheten
- Skyldigheter för franchisetagaren
- Förbindelser
- Förhållandet till tredje man
- Gemensam identitet
- Utveckling
- Marknadsföring
- Ekonomi och administration
- Avgifter
- Avtalets förtida upphörande
- Överlåtelse av rättigheter
- Regler efter att avtalet har upphört
- Tolkningsdata
- Avtalstid
- Tvistelösning
- Avslutning
- Bilagor
- Kapitel 19 – Handboken
- Kapitel 20 – Exempel från verkligheten
- Kapitel 21 – Rekrytering och etablering
- Kapitel 22 – Förtroendekapitalet och förmågan att styra
- Epilog
- Bilaga
- Kontakt
- Om oss
- Rapporter
- Franchise guide
- Sidöversikt
- Anmälan till franchiseevent 2019
- Bekräftelse: Anmälan till evenemang
- Bekräftelse: Beställ boken
- Bekräftelse: Kontakta oss
- Bekräftelse: Kontakta specialist
- Bekräftelse: Ladda ner filer
- Handbok
- Anmälan till FranchiseEvent 2024
- Anmälan till kurs
- Anmälan till kursen
- Anmälan till frukostseminarium
- Anmälan till frukostseminarium
- Tack för din anmälan!
- Kurser & Seminarier – Mallinnehåll
- Webbshop
- Tjänster
- Avtal med bank
- Mediaplanering och upphandling
- Skräddarsydd Akademi