Kapitel 18 – Franchiseavtalet
Avtalet måste vara i balans så att båda parter upplever det som rättvist. Så har tyvärr inte alltid varit fallet inom franchising och vi tvingas därför leva med påståenden som att franchiseavtalet är ett ”slavkontrakt”. Hur kommer man då ifrån detta påstående? Jo, först och främst kan man göra ett enkelt test av avtalet genom att byta ut ordet ”franchisegivaren” respektive ”franchisetagaren” mot ordet ”parterna” på alla ställen. Där det går att göra en bestämmelse ömsesidig, kan det ofta vara bra att göra det. Till exempel bör en sekretessbestämmelse binda båda parter och inte bara den ene. Andra bestämmelser går inte att göra ömsesidiga, det är till exempel franchisegivarens skyldighet att utveckla konceptet och att utbilda franchisetagaren, samtidigt som det är franchisetagarens skyldighet att följa de utvecklingar som införs i konceptet och att delta i utbildning.
Franchiseavtal är oftast omfångsrika och aningen ”pratiga”. Istället för att följa den svenska avtalsförfattartraditionen och begränsa ett avtal till ett absolut minimum, använder man inom den praktiska franchisejuridiken gärna det mer angloamerikanska avtalssättet där bestämmelser motiveras och förklaras direkt i avtalet. Tanken är att en franchisetagare inte ska behöva vara utbildad jurist för att förstå vad han eller hon skriver på. Franchiseavtal brukar inkludera alla rättigheter och skyldigheter oavsett om de redan framgår av gällande lag. Avtalstexten bör dessutom vara enkel och tydlig, med andra ord inte skriven på ”juridiska” utan på ett sätt så att gemene man kan förstå innebörden.
Under senare år har franchiseavtalets innehåll standardiserats eftersom de flesta franchisesystem följer den Checklista för franchiseavtalet (se bilaga) som finns publicerad på Svenska Franchiseföreningens webbplats. Det här kapitlet går igenom checklistan och förklarar varför respektive punkt bör finnas med i franchiseavtalet.
- Hem
- Tjänster
- Franchise Konsult
- Franchise Advokat
- SEB – Franchise Bank
- Franchise Ekonomi
- Digital plattform för checklistor, avvikelser och egenkontroller i din kedja
- Digital plattform för driftsupport och kvalitetsstyrning
- Franchise crowdfunding
- Lokalsökning
- Ledning & Styrelse
- Franchise Marketing
- Franchise Leasing
- Medierådgivning
- Digitala skyltar
- POS – Datakassasystem
- Specialister
- Jonas Ideström
- Branko Lazarevic
- Anders Fernlund
- Göran Nettelbladt
- Max Käll
- Patrik Engman
- Anders Hall
- Helena Lustig
- Cristina Bergner
- Pepins Crowdfunding
- Anders Hall
- Olle Borgstav
- Christian Forsman
- Andreas Wallenberg
- Carolina Lomm
- Kent Forss
- Raymond Mankowitz
- Sven Hars
- Endre Storløkken
- Frode Finsrud
- Kashif Ahmad
- Haakon Reed-Larsen
- Mathias Myrseth
- Runar Sørensen
- Paul Neale
- Vad är Franchise?
- Franchisebok
- FranchisePraktikan
- Författarens förord
- Kapitel 1 – Vad är franchising?
- Kapitel 2 – Franchising i Sverige
- Kapitel 3 – Är affärsidén lämpad för franchising?
- Kapitel 4 – Blir det lönsamt?
- Kapitel 5 – Hur man börjar – Franchiseprojektet
- Kapitel 6 – Franchiseprospektet
- Kapitel 7 – Varumärket
- Kapitel 8 – Arbetsfördelning mellan franchisegivare och franchisetagare
- Kapitel 9 – Marknadsindelning
- Kapitel 10 – Franchiseavgiften
- Kapitel 11 – Avgift till gemensam marknadsföring och aktiviteter
- Kapitel 12 – Betalningsrutiner – ett viktigt hantverk
- Kapitel 13 – Finansiering av franchisetagare
- Kapitel 14 – Drift av franchisekedja
- Kapitel 15 – Franchising i juridiken
- Kapitel 16 – Upplysningslagen
- Kapitel 17 – Rättigheter och skyldigheter
- Kapitel 18 – Franchiseavtalet
- Inledning
- Rättigheten
- Skyldigheter för franchisetagaren
- Förbindelser
- Förhållandet till tredje man
- Gemensam identitet
- Utveckling
- Marknadsföring
- Ekonomi och administration
- Avgifter
- Avtalets förtida upphörande
- Överlåtelse av rättigheter
- Regler efter att avtalet har upphört
- Tolkningsdata
- Avtalstid
- Tvistelösning
- Avslutning
- Bilagor
- Kapitel 19 – Handboken
- Kapitel 20 – Exempel från verkligheten
- Kapitel 21 – Rekrytering och etablering
- Kapitel 22 – Förtroendekapitalet och förmågan att styra
- Epilog
- Bilaga
- FranchisePraktikan
- Kontakt
- Om oss
- Rapporter
- Franchise guide
- Sidöversikt
- Anmälan till franchiseevent 2019
- Bekräftelse: Anmälan till evenemang
- Bekräftelse: Beställ boken
- Bekräftelse: Kontakta oss
- Bekräftelse: Kontakta specialist
- Bekräftelse: Ladda ner filer
- Handbok
- Skräddarsydd Akademi