Bristande betalning
Franchisetagaren betalar inte inträdesavgiften
Vanligtvis ska inträdesavgiften betalas i samband med att franchiseavtalet undertecknas. Det sker alltså innan franchisegivaren har godkänt eventuell lokal och levererat några varor och innan franchisegivaren har börjat utbilda franchisetagaren. Om franchisetagaren inte betalar kan franchisegivaren alltid stoppa sina leveranser och insatser.
Men vad gör man om franchisetagaren övertygar dig om att betalningen kommer ”alldeles strax” eller att ”banköverföringen krånglar”? Det finns dessvärre bara ett svar, vägra att prestera. Stoppa allt och invänta betalningen. Har franchisegivaren varit tydlig från början finns det bara en som får ta skulden för förseningen och det är franchisetagaren. Om franchisegivaren fortsätter att leverera kommer inte bara denna betalning att släpa utan troligen alla betalningar.
Franchisetagaren slutar betala
En liknande situation är då franchisetagaren slutar betala under löpande avtalsperiod. Då handlar det kanske inte om en notorisk eftersläpare utan snarare om någon som utnyttjar en persons snällhet. Precis som i alla andra sammanhang väljer man sina fiender. Man väljer den som bråkar minst eller som ryter lägst när man tvingas vara sen med betalningen.
Som franchisegivare bör man inte visa snällhet av det slaget. Man kan faktiskt bidra till att stjälpa sin franchisetagare genom att ryta lägst. Man måste hålla stenhård kontroll på alla betalningar in i systemet. Så snart någon börjar släpa efter har det en orsak och franchisegivaren bör rycka ut och hjälpa till genom råd och upplysning.
Om den uteblivna betalningen beror på en tillfällig likviditetssvacka bör franchisegivaren hålla igen på eventuella leveranser och kräva någon form av säkerhet, till exempel kontant betalning för kommande leveranser. På så sätt krävs aktivitet av franchisetagaren. Han tvingas tänka igenom vilka varor som kan skapa de snabba kontanterna.