Lyckad crowdfunding validerar morgondagens franchisebolag
Franchiseföretagen i Sverige omsätter årligen cirka 277 miljarder och består av cirka 34 000 franchisetagare med omkring 144 000 anställda, enligt HUI och Svensk Franchise. I en franchisekedja står franchisetagarna för en stor del av kapitalbehovet för expansion. Om franchisegivaren tar in tillväxtkapital och får delägarkraft via crowdfunding kan den stötta franchisetagarna med infrastruktur och stordriftslösningar – vilket förenklar expansionen.
– Crowdfunding är en finansieringsform som passar utmärkt ihop med franchise som expansionsstrategi. Vår målsättning är att hjälpa franchiseföretag som vill expandera snabbare tack vare kapital och delägarkraft från Pepins medlemmar, säger Jonas Ideström, grundare av FranchiseArkitekt.
För att dra nytta av fördelarna påbörjar därför FranchiseArkitekt och Pepins, som upptäckt varandra genom SEB Greenhouse, ett strategiskt samarbete. Digitaliseringen har skapat nya möjligheter för att skapa värde via franchise och skapar förutsättningar för helt nya typer av franchisekedjor.
– Vi ser nu en ökad aktivitet från investerare, exempelvis riskkapitalbolag, i franchisekedjor även i Skandinavien. Samarbetet med FranchiseArkitekt ger oss spetskompetens inom franchise och en validering av spännande franchisebolag och affärsmöjligheter, säger Julia Reuszner, vd för Pepins.
Om FranchiseArkitekt FranchiseArkitekt är etablerade i Sverige och Norge och ledande på den nordiska franchisemarknaden. Vi är en grupp på 20 företag som arbetat tillsammans under lång tid, där varje företag hjälper franchiseföretag inom alla discipliner från uppstart till exit. I gruppen ingår tjänster såsom franchise konsulter, resning av kapital, ägarspridning, banker, advokater, ekonomitjänster, rekrytering av franchisetagare etc. Vi har arbetat med en mycket stor andel av de svenska och norska franchisekedjorna. www.franchisearkitekt.se
Om franchiseföretagens snabba värdetillväxt Franchiseföretagen i USA har haft en väldigt kraftig värdetillväxt på börsen, särskilt i jämförelse med andra börsnoterade företag, enligt statistik som publiceras varje kvartal av University of New Hampshire sedan 2002.
Källa: RCF 50 Index report 1st Quarter 2016. University of New Hampshire, Rosenberg International Franchise Center.
University of New Hampshire, Rosenberg International Franchise Center startade RCF 50 Index i början av 2000-talet. Det är ett aktieindex som visar värdeutvecklingen för företag i franchise-sektorn. De femtio franchiseföretag som ingår i RCF 50 Index motsvarar mer än 98 % av de börsnoterade franchiseföretagen i USA. Där märks sådana företag som Avis, Marriott, Weight Watchers, McDonalds och Texas Roadhouse. RCF 50 Index har sedan starten år 2002 ökat med 211 % samtidigt som Standard & Poors S&P 500 Index ökade med 48 %.