Årets Franchisebragd 2018
På lördag 25 mars är det dags för årets Franny Gala, som är franchisemarknadens höjdpunkt varje år. Se frannygalan.se. FranchiseArkitekt utser varje år pristagaren till priset Årets Franchisebragd. Priset delas ut under Franny Galan till den person eller det företag som utfört en bragd i franchisemarknaden. Vi har varje år många nominerade och i år är följande som gått till final.
Jonas Reinholdsson, O´Learys
Motiveringen lyder:
Jonas Reinholdsson är grundare till O´Learys. Vi tror att om en franchisekedja inte bara ska fungera utan även blomstra så bygger det på en tydlig kärnidé, grundpersonlighet och vision. För O’Learys har det till mångt och mycket stavats Jonas Reinholdsson. Jonas är inte bara grundaren av O’Learys utan även den främsta kulturbäraren av det som visat sig vara ett vinnande koncept. För oss har det alltid varit en enorm styrka att vår grundare är kvar och så närvarande i organisationens dagliga verksamhet. Med sin ändlösa passion och sitt engagemang i stort som smått är han fortsatt den bästa ambassadören för O’Learys koncept och franchiseupplägg och han är en minst sagt en starkt bidragande orsak till våra fortsatta framgångar. I år fyller O’Learys 30 år. Och att efter 30 år kunna hävda att man fortfarande är på uppgång, tycker vi är både en ynnest och en bragd. Till stor del signerad Jonas Reinholdsson. Detta över tid hållbara konceptet som Jonas varit med och skapat har även bidragit mycket till franchise som affärsmodell/bransch i Sverige i stort.
Lexicon AB
Motiveringen lyder:
Lexicon har sedan 1980-talet byggt upp en mycket välutvecklad, lönsam och framgångsrik franchisekedja i en bransch med hård konkurrens. Lexicon har vidare visat på en osedvanlig uppfinningsrikedom vid anpassningen av franchisekonceptet i takt med förändringar och utveckling i marknaden. Lexicon har tillsammans med skickliga franchisetagare utvecklat företaget till en ledande leverantör i sin marknad.
- Koncernens vinst har mer än fördubblats de tre senaste åren
- Franchiseorganisationens omsättning har ökat med mer än 30 % de tre senaste åren
- Dedikerad satsning på blended learning, dvs att väva in digitala utbildningslösningar, har lett till att mer än halva omsättningen genereras via denna utbildningsform
- Över 120 000 kundabonnenter har ständig uppkoppling mot Lexicons växande digitala paket
HusmanHagberg AB
Motiveringen lyder:
HusmanHagberg AB måste vara en av Sveriges mest snabbfotade kedjor då det gäller förändring i form av expansion. I juli fattade HHABs styrelse beslut om att under Q1 2018 börja titta på en utlandsetablering. I juli fick vi kontakt med en lämplig person för en etablering i Spanien. Kontrakt skrevs 20 augusti. 1 september var den nya etableringen på plats! Ett helt nytt affärsområde, på främmande marknad var etablerat på rekordtid – 2 veckor! Inklusive kontor, inredning, marknadsföring och inte minst en helt ny Spanien-webb! En entreprenörsanda på hela huvudkontoret gjorde det omöjliga möjligt.
PÅ LÖRDAG KVÄLL VET VI VEM SOM VANN !
Publicerad 20 mars, 2018