Kapitel 20 – Exempel från verkligheten
Som franchisegivare bör du vara tydlig när du upplyser om franchisekonceptet. Försök inte att dölja uppgifter eller att skönmåla. Tvärtom har vi fått en lag som kräver att franchisegivaren upplyser kommande franchisetagare om vissa givna uppgifter. Ett exempel på en sådan uppgift är konkurrensförbudet. De flesta franchisekoncept kräver ett konkurrensförbud såväl under avtalstiden som under ett år efter avtalstiden. Detta faktum bör förklaras tydligt. Orsaken till konkurrensförbudet är att den franchisetagare som kommer efter inom samma distrikt ska hinna etablera sig innan den tidigare återkommer under nytt varumärke. Denna tidsbegränsade frizon finns till och med sanktionerad i gruppundantaget. Även sedan avtalet har undertecknats bör franchisegivaren vara tydlig i sitt agerande. Vilka är franchisegivarens skyldigheter och vad ska franchisetagarna ägna sig åt? Ju tydligare allt står i avtalet och i handboken, desto lättare kommer samarbetet att flyta.
Som blivande franchisetagare bör du ta reda på allt du kan om franchisekonceptet. Det räcker inte med att läsa informationsmaterial och att lyssna på franchisegivaren. Tänk som en husköpare. Det räcker inte med att läsa husannonsen, mäklarens prospekt eller att titta runt i huset. De flesta anlitar en oberoende besiktningsman som kryper ner i grunden och upp på vinden för att hitta de tveksamheter som i framtiden kan innebära bekymmer. Eftersom detta förhoppningsvis ska bli en lång och lönsam framtid måste investeringen föregås av en noggrann undersökning.
Som franchisetagare bör du vara konstruktiv. Tänk hela tiden på ”laget”. Framför eventuell kritik så att förändring kan ske till allas bästa. Kritik som skapar osämja söndrar konceptet istället för att bygga något för framtiden.
I det här kapitlet tar vi upp några exempel från verkligheten för att visa hur man bör respektive inte bör göra i ett franchisesystem. För att avidentifiera företagen som är inblandade förvränger vi omständigheterna en aning.
- Hem
- Tjänster
- Handboken online
- Franchise Konsult
- Inköp
- Franchise Advokat
- Franchise Ekonomi
- Digital plattform för handböcker, checklistor och egenkontroller i din kedja..
- Molnbaserad lärplattform för smidiga digitala kurser
- Ledning & Styrelse
- Franchise Marketing
- Franchise Leasing
- POS – Datakassasystem
- Lokaler & Expansion
- Flexibel Lön & Finansiell Hälsa
- European Award
- Food & Beverage Team
- Specialister
- Jonas Ideström
- Branko Lazarevic
- Marlene Lazarevic
- Peter Östlund
- Anders Fernlund
- Anders Thylin
- Anders Hall
- Max Käll
- Christian Hoinard
- Michael Fällström
- Carolina Lomm
- Charlie Thorstensson
- Fredrik Widing
- Marcus Enqvist
- Sven Hars
- Endre Storløkken
- Frode Finsrud
- Kashif Ahmad
- Fredrik M. Vegsgaard
- Paul Neale
- Vad är Franchise?
- Franchisebok
- Franchisebok
- Beställ boken
- FranchisePraktikan
- Författarens förord
- Kapitel 1 – Vad är franchising?
- Kapitel 2 – Franchising i Sverige
- Kapitel 3 – Är affärsidén lämpad för franchising?
- Kapitel 4 – Blir det lönsamt?
- Kapitel 5 – Hur man börjar – Franchiseprojektet
- Kapitel 6 – Franchiseprospektet
- Kapitel 7 – Varumärket
- Kapitel 8 – Arbetsfördelning mellan franchisegivare och franchisetagare
- Kapitel 9 – Marknadsindelning
- Kapitel 10 – Franchiseavgiften
- Kapitel 11 – Avgift till gemensam marknadsföring och aktiviteter
- Kapitel 12 – Betalningsrutiner – ett viktigt hantverk
- Kapitel 13 – Finansiering av franchisetagare
- Kapitel 14 – Drift av franchisekedja
- Kapitel 15 – Franchising i juridiken
- Kapitel 16 – Upplysningslagen
- Kapitel 17 – Rättigheter och skyldigheter
- Kapitel 18 – Franchiseavtalet
- Inledning
- Rättigheten
- Skyldigheter för franchisetagaren
- Förbindelser
- Förhållandet till tredje man
- Gemensam identitet
- Utveckling
- Marknadsföring
- Ekonomi och administration
- Avgifter
- Avtalets förtida upphörande
- Överlåtelse av rättigheter
- Regler efter att avtalet har upphört
- Tolkningsdata
- Avtalstid
- Tvistelösning
- Avslutning
- Bilagor
- Kapitel 19 – Handboken
- Kapitel 20 – Exempel från verkligheten
- Kapitel 21 – Rekrytering och etablering
- Kapitel 22 – Förtroendekapitalet och förmågan att styra
- Epilog
- Bilaga
- Kontakt
- Om oss
- Rapporter
- Franchise guide
- Sidöversikt
- Anmälan till franchiseevent 2019
- Bekräftelse: Anmälan till evenemang
- Bekräftelse: Beställ boken
- Bekräftelse: Kontakta oss
- Bekräftelse: Kontakta specialist
- Bekräftelse: Ladda ner filer
- Handbok
- Anmälan till FranchiseEvent 2024
- Anmälan till kurs
- Anmälan till kursen
- Anmälan till frukostseminarium
- Anmälan till frukostseminarium
- Tack för din anmälan!
- Kurser & Seminarier – Mallinnehåll
- Webbshop
- Tjänster
- Avtal med bank
- Mediaplanering och upphandling
- Skräddarsydd Akademi