SEO (Search Engine Optimization)
SEO (Search Engine Optimization) är livsviktigt för att du ska nå ut med information om ditt företag på nätet. Men hur funkar det och varför är det så viktigt?
Börja med att gå till dig själv. Hur gör du när du söker efter information eller varor och tjänster på nätet?
Förmodligen googlar du ett nyckelord för din sökning och kollar toppresultaten i söklistan.
Faktum är att det görs 45 miljoner sökningar på Google varje dag, bara i Sverige. Det är därför SEO är så viktigt.
SEO är grunden till att synas i söket
SEO är arbetet du gör på din hemsida för att Google och alla andra sökmotorer ska kunna hitta den och visa upp den i sökresultatet. Det kan till exempel handla om textinnehållet, copyn, på din hemsida. Har du tillräckligt mycket text för att sökmotorerna ska hitta dig? Är texten relevant? Använder du dig av rätt nyckelord? Hur ser metabeskrivningen ut?
Klättra på Google
SEO innehåller många delar och det är inte lätt för en oinvigd att ha koll på allting. SEO lever i ständig förändring och man kan inte sitta nöjd bara för att man har lyckats en gång. Det blir dessutom viktigare och viktigare att ha en mobilanpassad hemsida. Google ändrar ständigt sina krav och premierar numera hemsidor som är mobilvänliga. Mobilanpassning är en rankingfaktor som väger tyngre och tyngre.
SEO Franchise
Om det är så att franchisetagarna har stora möjligheter för eget varumärke brukar det följa att de har en egen webbplats. Detta innebär dock en del saker att inget material som också finns på en central webbplats är synligt i sökmotorerna. Vilket är viktigt att förstå för att det inte ska bli några problem när franchisetagarna börjar skapa sitt eget material.
Det är dock viktigt att man från centralt håll skapar bra styrdokument åt alla franchisetagare som besvarar de vanligaste frågorna och uttrycker önskemål hur kommunikationen ska gå till och se ut. Men igen, tillåts separata webbplatser måste unik kommunikation också tillåtas.