Sett utifrån antalet invånare är Sverige faktiskt ett av de franchisetätaste i Europa. Men när man reser i Europa i franchiseärenden får man absolut känslan av att franchising är en väsentligt större del av samhället i exempelvis Frankrike, Storbritannien och Tyskland.

I Storbritannien är kunskapen om franchising tydlig och i många stycken självklar inom exempelvis bankväsendet. Kunskapen om affärsmöjligheterna inom franchising har i flera affärsbanker utvecklats till specialområden med egna avdelningar särskilt utvecklade för franchising. Dessa avdelningar konkurrerar om att förse franchisemarknaden med lånekapital. Det är därför inte heller förvånande att finansbolagsmarknaden har stor verksamhet riktad mot franchiseföretag. En stor mängd konsulter, advokater och revisionsbolag specialiserar sig på franchising. Marknadsföringen av olika tjänster riktade till franchiseföretag är omfattande. Överhuvudtaget märks franchising på ett annat sätt i Storbritannien än i Sverige.

Det finns många fler exempel på hur franchising är en större del av samhället i en del andra länder, trots att Sverige hör till de franchisetätaste i Europa. Men hur stort är då franchising i Sverige?